Kuinka aloitan kotisivujen suunnittelun – neljä vinkkiä

Pitäisi saada yritykselle nettisivut, mutta mistä lähteä liikkeelle? Listasin tähän neljän kohtaa, joilla pääsee jo hyvin pitkälle. Ainakin niin pitkälle, että suunnittelija voi aloittaa hommansa ja toteuttaja viedä sen maaliin.

Jokainen yritys on keskenään eri viivalla eri tarpeineen ja siksi sivustojen tekeminen on lähes aina erilainen kokemus. Hyvä suunnittelija osaa jättää tilaa myös jatkotarpeille, kunhan pohjatyö on tehty. Aloitetaanko?

1. Sano rehellisesti mitä varten sivusto tehdään nyt

Aivan ensimmäiseksi on hyvä tuoda kaikkien tietoon miksi sivustoa yleensä lähdetään rakentamaan. Syyn ei tarvitse olla aina niin ylevä – kunhan se on rehellinen.

  • Se on ihan OK, jos haluat lisätä myyntiä.
  • Sekin on ihan OK, jos haluat aiheuttaa pöhinää tai tehdä asiaasi tunnetummaksi.
  • Eniten nettisivujen kanssa puljanneet ajattelevat sivustoa jo työkaluna jonkin konkreettisen asian valmistamiseksi.
  • On niitäkin tapauksia ollut joissa ”Leena on sanonut, että pitäähän firmalla nettisivut olla”.

Kun olet päätynyt tarpeeksi raadolliseen syyhyn asti, kirjoita tämä syy ylös. Se tulee vielä tarpeeseen.

2. Mieti millaisia ihmisiä sivustolla halutaan tavoittaa – ihmisiä!

Lähes jokaista tietokonetta ja puhelinta käyttää ihminen. Ketkä näistä kaikista ihmisistä haluat nettisivuillesi?

Osa vastaa tässä vaiheessa, että kaikki. Silloin on syytä asettaa realismilasit päähän. Netissä on tätä kirjoittaessa lähes 3,5 miljardia eri ihmistä – Suomessa noin 3 miljoonaa.

  • Millaisia tästä joukosta ovat ne potentiaaliset asiakkaat?
  • Millaisten ongelmien kanssa he painivat?
  • Millaisista asioista nämä ihmiset jo puhuvat ja millaista tietoa he hakevat?

Moni yritys haluaa että toiset yritykset kävisivät heidän sivuillaan. Mutta on tärkeää muistaa, että yritykset eivät vieraile nettisivuilla vaan yrityksessä töissä tai johdossa olevat ihmiset vierailevat sivuilla. Olenko maininnut sanan ihminen tarpeeksi monta kertaa? On tärkeä muistaa, että sivut suunnitellaan ihmistä varten!

Tämän pitäisi olla sinun ydinosaamistasi. Jos et vielä tunne heitä kenelle sivusi tehdään, tutustu heihin nyt. Voit esimerkiksi tavata heitä tai tutkia mitä he kirjoittavat netissä. Voit miettiä myös keitä et halua sivustolle, joskus sitä kautta löytyvät ne, jotka haluat tavoittaa. Stereotypioista ja yleistyksistä ei ole tässä vaiheessa haittaa.

Tästä muodostuu sivustosi kohderyhmä, joka määrittää suunnittelijalle myös sen minkälaista tavaraa sivustolle pitää tulla.

3. Kuvittele mitä ihminen sivustolla tekee ennen kuin poistuu

Nyt mennään jo suunnittelijan tontille. Mikäli ajatus tuntuu oudolta tai haastavalta, minä ja kokeneet kollegani astumme mielellämme remmiin jo tässä vaiheessa.

Oletetaan, että olet saanut nyt haluamasi henkilön naaman eteen uudenkarhean sivustonne ensimmäistä kertaa. Mitä haluat hänen tekevän?

Esimerkiksi minä halusin, että löydät tämän artikkelin joko hakukoneista tai jonkun ihmisen vinkkaamana. Haluan, että luet nämä kohdat läpi ja vakuutut siitä, että olemme tehneet sivustoja jo useamman kerran useamman asiakkaan kanssa onnistuneesti ja että haluamme auttaa sinua onnistumaan siinä myös. Voit ottaa saman tien yhteyttä mikäli vakuutuit.

Törmään työssäni edelleen paljon sivustoihin, joiden toteutuksesta on unohtunut se tärkein tieto, toimenpide tai useampi, jota varten sivusto todennäköisesti on olemassa. Välttämättä sitä ei myöskään ihan kokemattomuutta ymmärretä edes miettiä – koska näin ne muutkin tekevät ja on aina tehty.

Älä turhaan jää miettimään miten se asia tehdään, se on suunnittelijan ja toteuttajan päänvaiva – tarkoitus on enemmänkin löytää ajatus siitä, mitä haluat ihmisen tekevän:

  • Haluatko hänen muuttavan ennakkokäsitystään?
  • Haluatko että jonkin asian hoitaminen tapahtuu nopeasti?
  • Kuinka haluat olla häneen yhteydessä?

4. Järjestä tärkeimmät asiat listaksi

Nyt voit katsoa ensimmäisessä kohdassa ylös kirjoittamaasi syytä. Jos olet keksinyt aiempien kohtien perusteella joko uusia kohderyhmiä tai toimintoja, mieti mitkä niistä oikeasti ovat lähellä tätä alkuperäistä syytä.

  • Kuinka paljon näitä kannattaa tässä vaiheessa tavoitella?
  • Millä kohderyhmillä ja ominaisuuksilla sivusto vie asioita riittävästi oikeaan suuntaan?
  • Onko alkuperäistä syytä tarpeen vähän venyttää vai ei?

Tee lista, jossa kaikkein tärkeimmät tarpeet ovat ensimmäisenä ja toisarvoiset alempana.

Tämän listan perusteella etevä www-suunnittelija osaa kehittää oikeaan suuntaan vieviä ominaisuuksia ja määritellä myös sivuston mittauksen. Esimerkiksi jos olet ajatellut verkkokauppaa, mutta et vielä uskalla lähteä sitä toteuttamaan, voidaan sivulle toteuttaa mitattava yhteydenottolomake. Saat arvokasta tietoa siitä, moniko asiakas on valmis kysymään tuotteista tai jopa tilaamaan niitä.

Hyvin viritetty mittaus ei siis palvele ainoastaan markkinointipanostuksen suuntaamista vaan myös sivuston seuraavan version kehittäjää – ja tietysti sinua.

Mitäs sitten tehdään?

Budjettineuvottelut määrittelevät sitten mihin kohtaan listaa vedetään viiva, jonka yläpuolella olevat jutut tehdään ensimmäiseen versioon ja alapuolelle jäävät jutut säilytetään seuraavaan versioon.

Tässä yhteydessä on hyvä myöntää myös yksi tosiasia:

kotisivut eivät koskaan tule valmiiksi, vaan niitä pitää aina väliajoin uusia.

Mutta jos olet tehnyt tämän verran esityötä, on seuraavan version kehittäminen huomattavasti kätevämpää ja paljon ajatustyötä jo valmiina. Nyt vaan hihat heilumaan ja kysäise heti apua, kun siltä tuntuu. Sitä varten me täällä olemme.

Kirjoittaja on toteuttanut nettisivustoja 22 vuotta aina yli 200 000 viikkokävijän sivustoista muutamien kymmenien viikkokävijöiden sivustoihin, ja saa edelleen kiksejä siitä kun ihmiset saavat niiden avulla aikaan hienoja asioita.

28.9.2016 Toni Nummela

Tilaa uusimmat blogijutut koottuna sähköpostiisi:

Kiinnostuitko?

Tule ja laita meidät töihin. Uskomme, ettet pety.

Soita Maaritille
050 345 1167
tai
lähetä viesti.

Tästä se lähtee...

Ota yhteyttä Meraan