Hakukoneoptimointi – mitä siitä on enää jäljellä?

Hakukoneoptimointi, tuo muinaiswebin maaginen velhotaito, jolla nostat sivustosi ykköseksi Googlen hakutuloksissa — mitä siitä on tätä nykyä enää jäljellä? Tällä kerralla kirjoitin ylös asioita, joita meiltä on useampaan kertaan kyselty ja legendoja joihin törmää yhä edelleen.

Mitä hakukoneoptimointi on nykyään?

Hakukoneoptimointi tarkoittaa nykyisin sitä, että kotisivujen sisältö tehdään hakukoneystävälliseksi sivujen aiheiden, sanamuotojen ja tekniikan avulla. Hakukoneystävällisyys tarkoittaa sitä, että hakukoneelle kuvaillaan mikä on otsikko, mikä on lista, taitavimmat kertovat mikä on henkilötietoa tai kenties muuta tietoa.

Runsaasti sisältöä – kuten satoja blogiartikkeleita tai jonkin aihealueen laadukkaan tietokannan – sisältävillä sivuilla voidaan tehdä myös pitkän hännän (long tail) optimointia, joka tuo paljon enemmän kävijöitä eri aiheisten sivujen ansiosta.

Tekninen hakukoneoptimointi auttaa enää oikeastaan saamaan sivuston järkevästi osaksi hakukoneen hakutuloksia. Sijoituksen parantamiseen sillä ei sen sijaan ole suurtakaan vaikutusta, jolleivät muut hakusanalla mukana olevat ole ryssineet sivustonsa toteutusta oikein urakalla.

Jos haluat tuloksia nopeasti etkä ole valmis panostamaan laadukkaaseen sisältöön pitkäjänteisesti, hakukoneoptimointi ei enää sovi sinulle.

Mutta entäs ne hakukoneoptimoinnin tekniset kikat?

Monesti edelleen kuulee puhuttavan kikoista, piilotetuista tai taustan värisistä hakusanoista tai hakusanojen toistamisesta. Ne ovat lähinnä vanhoja taktisia jäänteitä hakukoneiden alkuajoilta, jolloin hakukoneet eivät vielä osanneet tulkita sivuja kovin monipuolisesti.

Kikkailu hakukoneoptimoinnissa johti siihen, että hakukoneiden kehittäjät alkoivat rankaista tällaisia ”huonosti käyttäytyviä” sivustoja joko osittaisilla sijoituksen menetyksillä tai poistamalla sivustot täysin hakutuloksistaan.

Poikkeuksina vielä nykyäänkin toimivista tekniikoista ovat meta description -tagi ja microformat-luokitukset sisällölle, mutta ei niilläkään enää sellaisia ihmeitä tehdä kuin vanhoilla kikoilla aikoinaan.

Voisitko linkittää tähän blogiin?

Ulkoisesti hakukonesijoitukseen vaikuttaa merkittävimmin muilta sivustoilta optimoitavalle sivulle viittaavat linkit. Tämä oli se idea, jonka päälle esimerkiksi Google rakennettiin ja joka siivitti sen menestykseen. Nykyisin sijoitukseen vaikuttaa toki lukematon määrä muitakin asioita, joista Google vaikenee kuin muuri, mutta hyvän linkin arvo on – ihan loogisesti – vieläkin arvossaan.

Netissä on ollut hakukoneoptimoinnin alkuajoista lähtien tarjolla palveluita, jotka kauppaavat viittaavia linkkejä könttähintaan. Nämä linkkipalvelut perustuvat hakukoneiden huijaamiseen: ne luovat sivustoja tai työkaluja, jotka linkittävät tilaajan sivustoon maksua vastaan.

Linkittävien sivustojen hyödyllisyys, linkkien sopivuus sivujen aihepiiriin ja etenkin niiden hyödyllisyys niitä käyttävälle ihmiselle on täysin sattumanvaraista – ja usein linkit päätyvät aivan epäolennaiseen yhteyteen.

On naiivia kuvitella, ettei Google olisi kehittänyt menetelmiä tällaisia kikkailupalveluita vastaan.

Google listaa jopa itse kielletyt linkkijärjestelyt. Tältä listalta on helposti pääteltävissä, että lähes kaikkiin vippaskonsteihin on olemassa jo vastalääke, jos ei vielä, niin kohta on – Google kun rakastaa algoritmejänsä. Mikäli käytät näitä palveluita, varaudu sivustosi täydelliseen katoamiseen hakukoneista.

Paras menetelmä on sen sijaan tehdä niin hyvin asiaan keskittynyt sivu, että ihmiset linkittävät siihen mielellään ja ilman sopimuksia. Ja sitten toistaa tätä.

Mobiili yllätti hakukoneoptimoinnin

Vaikka iso osa vanhoista kikoista on kuollut, on mukaan noussut yksi merkittävä uusi- ja kaikille hyödyllinen kikka: suunnittele sivusi toimimaan myös mobiililaitteilla ja sijoituksesi hakutuloksissa paranee! Suosittelen puhumaan responsiivisesta web-suunnittelusta, joka tarkoittaa sitä että sivuston ulkoasu suunnitellaan mukautumaan laitteen ruutukoon ja muiden esitysmahdollisuuksien mukaan.

Vuoden huhtikuusta 2015 alkaen mobiililaitteita huomioivat sivut ovat sijoittuneet korkeammalle Googlen mobiilihauissa. Voit itse testata mobiiliyhteensopivuuden Googlen omalla työkalulla.

Tämä on toki kilpailuetu vain sen aikaa, kunnes saavumme siihen utopiaan, missä jokainen sivu on suunniteltu mobiilia huomioiden.

Hakukoneoptimointi ei valitettavasti enää riitä

Hakukoneiden valtavaksi nousseet käyttöasteet ovat syynä siihen, että alan parhaat toimijat panostavat hakukonenäkyvyyteen aivan eri budjeteilla kuin aiemmin. Lisäksi kilpailu hakukonesijoituksista kiristyy jatkuvasti. Ei ihme, sillä jo vuonna 2014 Google tavoitti yli 93 prosenttia Suomen nettikäyttäjistä.

Jollei yrityksen brändi ole erittäin vahva tai ei satu toimimaan suhteellisen neitseellisellä toimialalla, on hakukoneissa pärjätäkseen panostettava hakukoneystävällisyyden lisäksi myös hakukonemainontaan.

Hyvinä uutisina mainittakoon, että mainonta on sitä edullisempaa mitä hakukoneystävällisempää sisältöä sivustolla on tarjolla.

Hakukoneoptimoinnin tulevaisuus

Hakukoneoptimointi tulee kuolemaan. Tähän loogiseen päätelmään voi lopettaa, kun katsoo teknologiayritysten hinkua tunnistaa, analysoida ja tallentaa muutakin ympäröivää maailmaa. Onnistumisina voisi pitää itsekseen ajavia autoja tai vaikka kirjastojen kirjojen sisällön digitoimista ja arkistoimista.

Lopulta yhtiöt tunnistavat mistä ihmisten virheellisesti strukturoiduissa tuotoksissa on kyse ja kuinka hyvin ne asioita käsittelevät. Tekoälystä kehittyy superäly, jonka tavoitteena on toivottavasti tehdä meistä kaikista fiksumpia – tai ainakin jotain muuta hyvää. Eikö se ole halpa hinta yhden hakukoneoptimoinnin kuolemasta?

Sitä odotellessa on meidän nörttien paikattava vielä superälyn puutteita ja huolehdittava, että asiakkaat löytävät sen mitä he etsivät.

Kirjoittaja on tehnyt hakukoneoptimointia jo ennen kuin sillä oli nimeä, ja uskoo sen kuuluvan vielä jonkin aikaa digiosaajan työkalupakkiin.

31.10.2016 Toni Nummela

Tilaa uusimmat blogijutut koottuna sähköpostiisi:

Kiinnostuitko?

Tule ja laita meidät töihin. Uskomme, ettet pety.

Soita Maaritille
050 345 1167
tai
lähetä viesti.

Tästä se lähtee...

Ota yhteyttä Meraan