Anteeksi, puhutteko insinööriä?

Tiesitkö, että Suomessa on väkilukuun suhteutettuna maailman eniten insinöörejä? Myös tuotekehityksemme on hyvällä tasolla bruttokansantuotteeseen verrattuna, vain Etelä-Korea ja Israel ovat meitä edellä.

Aina sanotaan, että suomalaiset eivät osaa myydä. Ei pidä paikkansa.

Suomalaiset osaavat myydä toisilleen, insinööri puhuu insinööriä toisen insinöörin kanssa ja ymmärrys on lähes aukoton. Lähes saman tien päästään asiaan eli kertomaan teknisistä hienouksista ja hienosäädöistä. Kaupat syntyvät ja kaikki ovat tyytyväisiä. Yhteinen koulutustausta ja samankaltainen ajattelu sen tekevät. Hieno homma!

Haasteita tulee, kun markkinointiorientoitunut outolintu lennähtää paikalle ja ehdottelee, että entäs jos kerroittais jotain eduista ja mitä tuotteella saadaan aikaan. Mitä se höpöttää. Juurihan me ne kerroimme.

Voisiko olla niin, että viennin haasteemme johtuvatkin osittain siitä, että maailmalla vastapelurit eivät aina olekaan insinööritaustaisia, he eivät osta pelkkää edistyksellistä tekniikkaa, vaan etuja, aikaansaannoksia, lopputuloksia?

He eivät puhu äidinkielenään insinööriä, vaan ovat tottuneet asioimaan myyjien kanssa, jotka tuovat tuotteeseen myös muita ulottuvuuksia, joskus jopa tunteita ja wow-efektejä. Niitä, joiden meillä usein ajatellaan syövän ammattitaitoa ja uskottavuutta. Meillä on yhä vallalla vahva usko, että luotettavuus syntyy vain luvuista, ei mistään pehmeästä hömpästä.

Lopputuotteeseen, on se sitten esite, esitys tai video, halutaan luonnollisesti kaikki asiat, mitään poisjättämättä. Perusteluna se, ettei kukaan tiedä mikä seikka kiinnostaa kutakin vastaanottajaa, joten kaikki on saatava mukaan.  Usein tämän seurauksena mitään ei jää mieleen ja lopputulos on yhtä kiinnostava kuin käyttöohje tai manuaali, se jota kukaan ei tunnusta lukevansa…

Markkinoinnilla tavoitellaan sitä, että erotutaan ja jäädään jollakin tavoin mieleen, herätetään kiinnostusta, uteliaisuutta, innostetaan yhteydenottoon. Sen jälkeen asiantuntijalla on mahdollisuus kertoa lisää, vastata mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja johdattaa asiakasta lähemmäs päätöksentekoa ja – myönteistä lopputulosta.

Tähän tarvitaan aina jotain muistijälkeä, etujen esiintuontia ja vaikka käyttökokemuksia.  Tekstillistä ja visuaalista yksinkertaistamista ja kiteyttämistä. Eikä se pieni hurmauskaan haittaa tee!

On aina yhtä sykähdyttävää kuulla asiakkaan tyytyväiset terveiset, kun uskallettiin tehdä asioita vähän eri tavalla kuin ennen ja kuinka hän sai messuilla upeaa palautetta tai esitystä kiiteltiin päivän parhaaksi.  Se on jotain, mihin ei koskaan kyllästy!

Kirjoittaja on suunnittelutoimisto meran suunnittelija ja toimitusjohtaja, onnellisesti naimisissa insinöörin kanssa ja onnekkaasti työskentelee ja asioi insinöörien kanssa päivittäin.

16.8.2016 Maarit Rautio

Kiinnostuitko?

Tule ja laita meidät töihin. Uskomme, ettet pety.

Soita Maaritille
050 345 1167
tai
lähetä viesti.

Tästä se lähtee...

Ota yhteyttä Meraan

Soita Maaritille
050 345 1167
tai lähetä viesti: