Kuka, mitä, häh – kuka löytää yrityksesi?
Koska viimeksi kilautit kaverille kysyäksesi lisätietoa asiasta, josta et omasta mielestäsi tiedä riittävästi? Niinpä – jokainen meistä turvautuu Googleen.
Tutkitusti 90 % kaikista ammattilaisten B2B-hankinnoista alkaa hakukoneiden kautta. Onneksi on mahdollista vaikuttaa siihen, miten oman yrityksesi tuotteet ja palvelut nousevat hakutuloksissa esiin ja kuinka liidien hankinta tehostuu.
Ostopolulla astelee monta kiinnostavaa emäntää ja isäntää
Potentiaalinen ostaja hakee tuotetietoa jo paljon ennen varsinaista ostoa tai tilausta. Hän perehtyy asiaan, vertailee, lukee arvosteluita ja kokemuksia sekä kysyy lisätietoja muodostaakseen tai vahvistaakseen käsitystään asiasta.
Tilanteen haastavuutta lisää se, ettemme aina tiedä minkälaista tietoa hän etsii: kun yksi vasta googlettelee asioita, on toinen jo valmis tilaamaan. Potentiaaleja asiakkaita seikkailee ostopolun jokaisessa vaiheessa.
Onneksi voimme ruokkia tätä tiedonjanoa monin tavoin
- osuvilla ja kiinnostavilla sisällöillä
- uutta tietoa sisältävillä uutiskirjeillä
- oikein ajoitetuilla tarjouksilla
Tärkeintä on, että tietoa on saatavilla, mieluiten helposti ja juuri silloin kun sitä etsii.
Arjen ahkera apulainen
Tuntuuko ettei aika riitä? Paljon puhutusta markkinoinnin automaatiosta voi olla apua myös sinun arkesi helpottamiseen.
Sen avulla voidaan asioita ja tekemistä systematisoida, ja kun perusasiat tehdään kerran kuntoon, pääset jatkossa helpommalla eli säästät aikaa muuhun kuin toistuvien rutiinien hoitamiseen.
Tilaus ja kiitoskirje lähtevät automaattisesti eikä sinulta kulu energiaa niiden lähettämisen pohtimiseen ja muistamiseen. Voit räätälöidä erilaiset sisällöt eri kohderyhmille, ajoittaa niiden lähetykset, seurata kuinka viestisi avataan, mitä toimenpiteitä siitä seuraa tai kiinnostuuko potentiaalinen asiakkaasi jostakin muustakin yrityksesi tarjonnasta.
Liidien hankinta perustuu tietoon
Mitä enemmän teet, sitä paremmin huomaat, kuinka erilaiset toimenpiteet ja sisällöt alkavat tuottaa tulosta ja yhteydenottoja uusilta kiinnostavilta tahoilta. Voit alkaa miettiä, onko asiakkaillasi jotain yhteisiä piirteitä, ja pystyisitkö määrittelemään jo tavoiteasiakkaasi.
Yksi hyvä apukeino tähän on ns. ostajapersoona-haastattelu, jossa selvitetään mitkä asiat ohjaavat tekemistä ja ostopäätöksiä. Näin saat taas lisävalaistusta ihanneasiakkaasi kiinnostuksen kohteista, ja voit keskittyä viestinnässä aiheisiin, joilla vastaat parhaiten hänen tarpeisiinsa.
Liidien hankinta liikkeelle
Mihin tällä kaikella sitten tähdätään? Siihen, että yrityksesi löydetään ja muistetaan, samalla kun tuotteitasi ja palveluitasi ostetaan, suositellaan ja ostetaan lisää. Siihen, että pyörät pyörivät, ihmisillä on mielekästä tekemistä ja yritystoiminta on tervettä ja kannattavaa.
Keräsimme 30 vinkkiä, joiden uskomme auttavan sinua uusien asiakkaiden hankintaprosessissa ja heitä kiinnostavien sisältöjen tuottamisessa. Eli yksinkertaisesti siinä, kuinka teet potentiaalisesta asiakkaasta eli liidistä tyytyväisen ja sitoutuneen asiakkaan. Tämä voi mullistaa markkinointisi tehon.
Voit ladata maksuttoman oppaamme tästä.
