Siirry pääsisältöön
Takaisin Blogi

Muistilista infografiikan tekijälle ja tilaajalle

Keräsimme infografiikan tekijälle ja tilaajalle listan, josta voi nopeasti tarkistaa, ovatko perustavanlaatuiset ainesosat mukana.

2.2.2023

Hyvän infografiikan resepti

Kääritään hihat ja siivilöidään tietomassasta perustavanlaatuiset ainesosat. Hyvässä infografiikassa toistuvat seuraavat viisi ominaisuutta:

  1. Tiiviisti rajattu
  2. Houkutteleva
  3. Selkeä
  4. Saavutettava
  5. Aktivoiva

Seuraavaksi käydään lista läpi kohta kohdalta.

1. Tiiviisti rajattu – Älä rasita katsojaa turhalla tiedolla

Kolme sanaa: tiivistä, tiivistä, tiivistä. Keskity kertomaan vain yksi asia. Vältä tuottamasta katsojalle turhaa kognitiivista kuormaa. Tarkista nämä asiat:

  • Kertoohan otsikkosi ytimekkäästi infografiikkasi aiheen?
  • Ethän ole kertonut samaa asiaa tuplana eli sekä kuvalla että tekstillä?
  • Olethan poistanut turhat pikkupräntit (tarvittaessa tarjonnut tilalle linkkiä)?

2. Houkutteleva – Mitä ihmisaivot kaipaavat?

Infografiikkaa ei tehdä roboteille! Jotta kiinnostus heräisi, visualisoinnissa tulisi olla jotakin, johon ihmismieli voi tarttua. Kasvot toimivat aina hyvänä katseen kohteena, ihminen tykkää tarkastella lajitoverinsa ilmeitä. (Myös söpö lemmikkieläin käy.) Houkuttelevat värit, dynaaminen asetelma tai huomiota herättävä muoto keräävät usein katseita.

  • Jos näkisit infografiikkasi kadulla, pysähtyisitkö katsomaan sitä?
  • Resonoiko infografiikkasi tunnetasolla, herättääkö se tunteita?

3. Selkeä – Paras mahdollinen esitystapa

Hyvä suunnittelun yleisohje kuuluu: muoto seuraa sisältöä. Visualisoinnin tulisi siis heijastella sisältöä. Esimerkiksi lineaarinen esitys kuvaa usein prosessia, jossa on alku ja loppu. Ympyrämuoto kuvaa taas toistuvaa prosessia, esimerkkinä toimikoon vuosikello. Kuvakieltä luetaan tiettyjen sääntöjen ja vakiintuneiden tapojen mukaan.

  • Onko valittu esitystapa sopiva sisältöön nähden?
  • Puhuvatko teema, tyyli, teksti ja visualisointi samaa kieltä?
  • Onko visualisoinnissa sekä tummmaa että vaaleaa, jotta kokonaisuus on tarpeeksi kontrastinen.
  • Onko asettelussa ilmaa ja hengitystilaa?

4. Saavutettava – Älä sulje halukkaita ulkopuolelle

Saavutettavuus koostuu neljästä periaatteesta: havaittava, hallittava, ymmärrettävä ja toimintavarma.

  • Ovatko väri- ja kokokontrastit kunnossa?
  • Pystyykö otsikon lukemaan, erottuuko pääviesti selkeästi? (Pienennä infografiikkasi minikokoiseksi ja katso visualisointia silmiä siristäen.)
  • Onko teksti ymmärrettävää? Onko puhekieltä, kapulakieltä, jargonia ja slangia vältetty?
  • Voiko interaktiivista infografiikkaa käyttää näppäimistön avulla?

5. Aktivoiva – Mitä sitten?

Olisi hyvin ikävää, jos vakuuttunut katsoja ei voisi jatkaa hyvin alkanutta matkaa. Tarjoa siis aina mahdollisuus lisäinfoon.

  • Onhan infografiikassasi näkyvissä www-osoite, sähköpostiosoite tai puhelinnumero, josta haltioitunut katsoja voi hankkia lisätietoa?

Lopuksi

Ota mainostoimisto mera käyttöösi infografiikkaprojektiin. Soita, meilaa tai pyydä tarjous, autamme mielellämme!

Lisää mainostoimisto meran luomaa infografiikkaa

BIG-biokaasulle tehty prosessikaavio.

Maustajan verkkosivuille tehty interaktiivinen palveluprosessin kuvaus.

Energiakaupungit-projektille tehtyä infografiikkaa.