Muistilista infografiikan tekijälle ja tilaajalle
Keräsimme infografiikan tekijälle ja tilaajalle listan, josta voi nopeasti tarkistaa, ovatko perustavanlaatuiset ainesosat mukana.
2.2.2023
Keräsimme infografiikan tekijälle ja tilaajalle listan, josta voi nopeasti tarkistaa, ovatko perustavanlaatuiset ainesosat mukana.
2.2.2023
Kääritään hihat ja siivilöidään tietomassasta perustavanlaatuiset ainesosat. Hyvässä infografiikassa toistuvat seuraavat viisi ominaisuutta:
Seuraavaksi käydään lista läpi kohta kohdalta.
Kolme sanaa: tiivistä, tiivistä, tiivistä. Keskity kertomaan vain yksi asia. Vältä tuottamasta katsojalle turhaa kognitiivista kuormaa. Tarkista nämä asiat:
Infografiikkaa ei tehdä roboteille! Jotta kiinnostus heräisi, visualisoinnissa tulisi olla jotakin, johon ihmismieli voi tarttua. Kasvot toimivat aina hyvänä katseen kohteena, ihminen tykkää tarkastella lajitoverinsa ilmeitä. (Myös söpö lemmikkieläin käy.) Houkuttelevat värit, dynaaminen asetelma tai huomiota herättävä muoto keräävät usein katseita.
Hyvä suunnittelun yleisohje kuuluu: muoto seuraa sisältöä. Visualisoinnin tulisi siis heijastella sisältöä. Esimerkiksi lineaarinen esitys kuvaa usein prosessia, jossa on alku ja loppu. Ympyrämuoto kuvaa taas toistuvaa prosessia, esimerkkinä toimikoon vuosikello. Kuvakieltä luetaan tiettyjen sääntöjen ja vakiintuneiden tapojen mukaan.
Saavutettavuus koostuu neljästä periaatteesta: havaittava, hallittava, ymmärrettävä ja toimintavarma.
Olisi hyvin ikävää, jos vakuuttunut katsoja ei voisi jatkaa hyvin alkanutta matkaa. Tarjoa siis aina mahdollisuus lisäinfoon.
Ota mainostoimisto mera käyttöösi infografiikkaprojektiin. Soita, meilaa tai pyydä tarjous, autamme mielellämme!
BIG-biokaasulle tehty prosessikaavio.
Maustajan verkkosivuille tehty interaktiivinen palveluprosessin kuvaus.
Energiakaupungit-projektille tehtyä infografiikkaa.
Tällä sivustolla käytetään evästeitä kävijäseurantaan. Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallennetaan tilapäisesti kävijän laitteelle.
Evästekäytäntö
Välttämättömät evästeet tulisi pitää sallittuna, jotta voimme tallentaa evästeasetuksesi muistiin. Voit kuitenkin halutessasi estää välttämättömät evästeet selaimesi asetuksista.
Google
Googlen evästeet mahdollistavat analyysin ja mainonnan kohdentamisen käyttäjän sivustovierailun perusteella.
Facebook
Facebook mittaa mainonnan tehokkuutta, sekä kertoo käyttäjä- ja analytiikkatietoa sivustomme kävijöistä.
Leadfeeder
Leadfeeder pyrkii tunnistamaan ja kertomaan mistä yrityksestä sivuston kävijä on tullut. Lisäksi palvelu kertoo millä sivuilla kävijä on vieraillut.
LinkedIn
LinkedIn Insight Tag mittaa LinkedIn-mainonnan tehokkuutta, sekä kertoo käyttäjä- ja analytiikkatietoa sivustomme kävijöistä.