Siirry pääsisältöön
Takaisin Referenssit

Energiakaupungit sai energisen ilmeen

Mainostoimisto mera suunnitteli energia-alan sanansaattajalle energisen ilmeen ja lanseerausmateriaalit.

Energia-alan sanansaattaja saa ilmeen

Energiakaupungit on oman määritelmänsä mukaan ”13 kaupunkienergiayhtiön sanansaattaja valtakunnallisesti ja EU-tasolla”. Vuoden 2022 alussa perustettu yhteenliittymä ei ole aivan pieni toimija: Vuonna 2020 jäsenyhtiöt investoivat energia-alalle 630 miljoonaa euroa ja jäsenyhtiöiden kaukolämmön piiriin kuului 1 350 000 suomalaista.

Aloituspalaverissa toiminnanjohtaja Aku Aarva johdatteli meidät energia-alan saloihin. Saimme kuulla yhdistyksen toiminnasta, haasteista ja tavoitteista. Ilmettä alettiin suunnitella seuraavien laatusanojen johdattamina:

  • Energinen, positiivinen
  • Raikas, moderni, urbaani
  • Ympäristöystävällinen
  • Uskottava

Kohti valoa: Loistava logo muotoutuu

Ilmeen suunnittelutyön kaksi oleellisinta kysymystä kuului: 1) mikä erottaa kaupungit maaseudusta ja 2) miten kuvata energiaa. Öisiä satellittikuvia katselemalla suunnitteluongelma lähti ratkeamaan. Yhdellä vastauksella katettiin molemmat kysymykset ja vastaus kuului kaupungin valot. Lähdimmekin hahmottelemaan hohtavia, loistavia ja säkenöiviä elementtejä yönsiniselle pohjalle.

Monista erilaisista valoa esittävistä muodoista valikoitui tähti, ja monista tähdistä nelisakarainen, uutuuttakin kuvaava kimallusmuoto. Siniseen väripalettiin ja nelisakaraiseen tähteen tuntui assosioituvan sopivasti pohjoisen tunnelmaa kompassin neuloineen ja Pohjantähtineen. Energia – lämpö ja nykyään oleellisena myös sähkö – on elintärkeä elementti pohjoisen yhteiskunnille.

Eteenpäin oikeilla painotuksilla

Energia on liikettä ja voimaa. Typografisena tavoitteena oli löytää iskevä ja eteenpäin pyrkivä kursiivifontti. Ykkösvaihtoehdoksi valikoitui ultraselkeä Roboto Condensed Bold Italic. Energiakaupungit jaettiin kahdelle riville, jotta logon luettavuus ja kokonaisuuden hahmottaminen sujuvoituisi. Fonttien kokokontrastilla ja alemman tekstirivin sisennyksellä saatiin lisää dynamiikkaa sommitelmaan.

Energiakaupungit

Seuraavaksi esittelimme logoa ja ilmettä. Kommenttikierrosten jälkeen tähtielementtiä kallistettiin hieman, jotta kristillisiltä assosiaatioilta vältyttäisiin. Väripalettia säädettiin kevyempään suuntaan: yönsininen sai jäädä ja tilalle tuli energisempi sähkönsininen. Alkuperäistä turkoosia tähteä sävytettiin vihreän suuntaan, jotta väripaletti saatiin resonoimaan paremmin ilmastoarvojen kanssa.

Kuvittelua kaupunkiverkostossa

Logon, väripaletin ja fonttimaailman lisäksi suunnittelimme grafiikkaa ja ideoimme valokuvamaailmaa. Verkosto oli luonteva aihe grafiikkaelementille: Verkko symboloi yhdistyksen toimintaa sekä lämpö- että sähköverkkoja. Verkon solmukohtiin asettelimme teeman mukaisesti hohtavat tähdet.

Kaupunkivalokuvalle tai -silhuetille oli tarvetta, mutta esittävyys tuotti hankaluuksia: kaupunki ei saanut olla tunnistettava paikkakunta, koska se olisi asettanut jonkin kaupungin eriarvoiseen asemaan. Luonteva ratkaisu oli viivapiirrostyylinen esitys, joka muistutti mitä tahansa suomalaista kaupunkia. Loihdimme gif-kuvaan vielä bonuksena animaation, jolla saimme kaupungin tuikkimaan!

Päävalokuvaksi valikoitui sähköpotkulautaa kaupunkiympäristössä ajava pukumies. Tässä kuvassa kiteytyi vauhdikas eteenpäin meno, kaupunkitunnelma, tekniikka, ihminen keskiössä ja positiivisuus. Kuvassa taustalla näkyvä vehreä puistomainen alue tuo lisäksi mieleen luontoarvoja.

Ilme hyväksyttiin, ja kaikki visuaaliseen ilmeeseen liittyvä oleellinen informaatio paketoitiin napakaksi graafiseksi ohjeistoksi.

Verkkosivujen, roll-upien ja some-kuvien tähtisikermää

Upeastakaan yritysilmeestä ei ole hyötyä, jollei sitä sovelleta medioissa ja jalkauteta viestintään. Ryhdyimme mielellämme hommiin teesimme mukaisesti operatiivisena kumppanina. Energiakaupunkien ilme taipui hyvin eri käyttötarkoituksiin ja sovelsimme sitä seuraavissa kohteissa:

  • Verkkosivut
  • Kuvitettua infografiikkaa
  • Käyntikortit
  • Roll-upit
  • Tausta- ja profiilikuvat sosiaaliseen mediaan
  • Powerpoint-pohja
  • Word-pohja

Asiakas oli tyytyväinen loihtimaamme ilmeeseen ja työhömme ylipäätään.

”Kiitos hyvästä yhteistyöstä tähän asti. Ollaan saatu 13 kaupunkienergiayhtiöltä jo paljon kehuja ja kiitoksia viestintämateriaaleista.”

– Aku Aarva, toiminnanjohtaja, Energiakaupungit

Tutustu referenssin kuviin

Tutustu referenssin linkkeihin

Referenssiin liittyvät meran palvelut