Koneiden kutsu tulevaisuuden tekijöille
Mera sai tehtäväkseen ideoida ja toteuttaa brändiviestintää, jolla parannetaan alan tunnettuutta ja vetovoimaa.
Mera sai tehtäväkseen ideoida ja toteuttaa brändiviestintää, jolla parannetaan alan tunnettuutta ja vetovoimaa.
FIMA (Forum of Intelligent Machines ry) on liikkuvien työkoneiden parissa toimivien yritysten verkosto, joka edistää monipuolisesti alan tutkimusta, tuotekehitystä ja yhteistyötä. Teknologia tarjoaa ammattilaisille monipuolisia tehtäviä ja urapolkuja, mutta FIMAn jäsenyrityksillä jatkuvasti pulaa uusista tekijöistä.
Tästä syystä mera sai tehtäväkseen ideoida ja toteuttaa brändiviestintää, jolla parannetaan alan tunnettuutta ja vetovoimaa. Kuinka voitaisiin purkaa vanhentuneita mielikuvia koneenrakennuksesta ja teollisuustyöstä sekä kasvattaa nuorten kiinnostusta huipputeknologian maailmaan?
Suunnittelu pyörähti käyntiin ja työkoneet alkoivat liikkua meralaisten mielissä. Pohdimme toimialan vetovoimatekijöitä erityisesti kohderyhmän, eli yläaste-, lukio- ja yliopistoikäisten nuorten näkökulmasta. Lisäksi haastattelimme ja videoimme nuoria selvittääksemme, millä tavoin he pohtivat omaa ammatinvalintaansa ja mitä he työltään odottavat.
Myös varsinainen kampanja rakennettiin pääosin videoformaattiin. Kärkiteemaksi syntyi ajatus koneiden kutsusta – Call of Machines. Sen kautta nuoria kannustetaan hakeutumaan alalle ja liittymään osaajien joukkoon, joka edistää älykkäillä ratkaisuilla sekä Suomen taloutta että globaalia kestävää kehitystä. Teema kiteytyy kampanjan avausvideossa, joka pysäyttää katsojan FIMAn viestin ääreen dramaattisella kuvakerronnalla ja musiikilla.
Kampanjan puhemiehiksi ja -naisiksi koottiin muutama alalla jo toimiva ammattilainen. He kertovat napakasti leikatuissa ja helposti katsottavissa haastatteluvideoissa omia tarinoitaan, joissa näyttäytyy alan mahdollisuuksien monipuolisuus. Kertojien urapolut avaavat samalla latua uusille tulevaisuuttaan pohtiville nuorille. Kerronnan lomassa nähdään näyttäviä videopätkiä FIMAn jäsenyritysten tuotteista ja ratkaisuista.
Mera osallistui videoiden kuvauksiin, kirjoitti niiden pohjana olevat käsikirjoitukset sekä teki kaikki vaadittavat leikkaus- ja äänityöt. Jatkossa videot ovat helposti käytettävissä muun muassa alan tilaisuuksissa, rekrytapahtumissa ja somejakoina. Lisäksi suunnittelimme kampanjaan roll-upit ja flyerin, jotka levittävät toimialan brändiviestiä iskevässä muodossa.
Jatkossa videot ovat helposti käytettävissä muun muassa alan tilaisuuksissa, rekrytapahtumissa ja somejakoina. Haastatteluista koostuva kokonaisuus löytyy FIMAn kotisivuille avatulta Call of Machines -sivulta, jossa niitä täydentää kasvava valikoima FIMAn jäsenyritysten videomateriaaleja. Nuorille tarjotaan myös linkkejä oppilaitoksiin, joissa voi kouluttautua ja erikoistua teknologia-alan eri alueille.
Tällä sivustolla käytetään evästeitä kävijäseurantaan. Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallennetaan tilapäisesti kävijän laitteelle.
Evästekäytäntö
Välttämättömät evästeet tulisi pitää sallittuna, jotta voimme tallentaa evästeasetuksesi muistiin. Voit kuitenkin halutessasi estää välttämättömät evästeet selaimesi asetuksista.
Google
Googlen evästeet mahdollistavat analyysin ja mainonnan kohdentamisen käyttäjän sivustovierailun perusteella.
Facebook
Facebook mittaa mainonnan tehokkuutta, sekä kertoo käyttäjä- ja analytiikkatietoa sivustomme kävijöistä.
Leadfeeder
Leadfeeder pyrkii tunnistamaan ja kertomaan mistä yrityksestä sivuston kävijä on tullut. Lisäksi palvelu kertoo millä sivuilla kävijä on vieraillut.
LinkedIn
LinkedIn Insight Tag mittaa LinkedIn-mainonnan tehokkuutta, sekä kertoo käyttäjä- ja analytiikkatietoa sivustomme kävijöistä.